Jak se na to vlastně přišlo?
Vezmeme to zkrátka. Jsme v době režimu. V americe právě letí Dungeons and Dragons (DaD) a pouze pár Čechů má takové znalosti angličtiny
a možnosti, aby si ho mohli zahrát. Když tu náhle REVOLUCE! Této situace se chopila skupina mladých studentů v čele s Martinem Klímou a
okamžitě zkontaktovali TSR o povolení překladu DaD do češtiny. Bohužel zamítnuto. Ale naši hrdinové se nevzdávají a vytváří pravidla
vlastní spolu se svoji vlastní firmou Altar. A tak vznikly oficiální pravidla Dračího Doupěte (DrD). Lidé měli možnost zahrát si hru svého
mládí na profesionální úrovni a podklady ke hrám šly na dračku. Altar vydal svá první pravidla roku 1990 a postupně vylepšoval a modernizoval
tuto verzi. A tak jsme se dostali od DrD 1.0 až k Drd 1.6 (2002), což je nejaktuálnější vydání původní verze.
Ale přeci jsou i jiná pravidla než 1.0 - 1.6, ne?
Pravda. Jsou i jiná. Těmi jsou DrD+ a DrD II. Původní verze byla velmi dobrá, ale měla své mouchy. Občas se hráči ztráceli v mnoha různých
hodech kostkou a jiných nedomyšlených záležitostech. Tento problém nemohl být vyřešen žádným dalším updatem. Musela být
vymyšlena kompletně jiná hra a tak vznklo roku 2004 Dračí Doupě plus. Hra byla konstruovaná pro zkušené hráče a snažila se maximalizovat RPG
prvek hry. Názory na tuto verzi jsou velmi odlišné. A nakonec jsme se dočkali roku 2011 vydání Dračího Doupěte 2. Hra je naprostým opakem DrD+
a zaměřuje se převážně na vypravěčský systém a dohodu mezi hráči: např. PJ: "Do města pojedete 2 dny." hráč: "Ale, když to vezmeme skrz tento průsmyk,
tak tam budeme o den dříve ne?". Tento systém maximálně zapojuje hráče do děje, nedělá z Pána Jeskyně Fürera, jehož slovo je boží kázání a spíše umocňuje ono RPG než DrD+, ale to je pouze můj názor.
Stejně jako DrD+ se i Drd II setkalo se slávou, ale i s odporem.
Více informací ve článcích výšše nebo v sekci videa.
Poslední pravidla prvního Dračího Doupěte.
Dračí doupě 1.6
Dračí doupě 1.6 má určitě své kouzlo a svůj zajímavý systém, kterým provádí hráče světem. Je rozdělen do tří pravidel:
- Pravidla pro začátečníky
- Pravidla pro pokročilé
- Pravidla pro experty - Postavy
- Pravidla pro experty - Svět
- Příručka pána jeskyně
- Rozdíly v PPZ 1.6 v edici E oproti edici D
- Errata edice E
- Dopňky k pravidlům
- Alchymistovi výrobky
- Dovednost
- Kouzla - druid
- Kouzla - hraničář
- Kouzla - kouzelník
- Nestvůry
K těmto pravidlům patří i "Příručky pána jeskyně". Ty jsou dle mě nepostradatelné
a samotná pravidla jsou spíše pro hráče, aby např. věděli, čeho jsou jejich postavy schopné atd.
Specifikace
Tento systém je kritizován převážně za to, že je nedomyšlený nebo nedodělaný v základních věcech. Spousta lidí říká, že se DrD 1.6 nemůže rovnat klasickému Dungeons & Dragons.
Základní pravidla pro začátečníky jsou zaměřena převážně na souboje, základní počty a prohledávání jeskyní. Je to velmi osekaná verze, ale
je jednoduchá a srozumitelná. Tento prvek se později vytrácí a pokud není PJ zkušený, tak začne ztrácet kontrolu nad hrou. V dalších pravidlech,
se totiž jedná hlavně o všechny aktivity mimo jeskyně (jakýkoliv dungeon) a poté na vytvoření funkční politiky, ekonomiky a hospodářství světa.
V podstatě to není špatná hra, je dobře vymyšlená, ale byly, jsou a budou lepší RPG hry.
Propracované až na smítka prachu.
Dračí doupě plus.
Dračí Doupě plus se velice liší od základního Dračího Doupěte v mnoha různých vlastnostech. Pro začátek je dobré vědět, že chyby a díry v původních
pravidlech byly zaceleny. Hlavní odlišností je, ale důkladnost systému. DrD+ obsahuje vše co je ve hře nutné a vše důkladně
popisuje. Pro některé hráče to nebyla správná změna, protože pokud z předem vytvořeného systému vykročili, tak zjistili, že se jim hra postupně vymyká z rukou.
Zkrátka vše souvisí se vším a drobné změny v pravidlech mohou přerůst v totální kolabs systému. Pokud se ovšem těmito pravidly řídíte a dáváte dobrý pozor
čekají vás hodiny a hodiny zábavy v mnohem propracovanější hře plné dobrodružství. Pro demonstraci zde uvedu obyčejnou tabulku
magenergie (mana v Dračím Doupěti) kouzelníka:
Tabulka magenergie kouzelníka.
Úroveň |
Stupeň inteligence |
Počet kouzel |
8-9 | 10-11 | 12-13 | 14-15 | 16-17 | 18-19 | 20-21 |
1 | 7 | 7 | 8 | 8 | 8 | 9 | 9 | 3 |
2 | 10 | 10 | 12 | 12 | 12 | 13 | 14 | 5 |
3 | 12 | 12 | 15 | 16 | 17 | 18 | 20 | 7 |
4 | 14 | 14 | 19 | 20 | 21 | 23 | 26 | 9 |
5 | 17 | 17 | 22 | 24 | 26 | 28 | 31 | 11 |
6 | 19 | 23 | 26 | 28 | 30 | 33 | 37 | 14 |
7 | 21 | 26 | 29 | 32 | 35 | 38 | 43 | 17 |
8 | 24 | 29 | 33 | 36 | 39 | 43 | 48 | 20 |
9 | 26 | 32 | 36 | 40 | 44 | 48 | 54 | 23 |
10 | 27 | 35 | 39 | 44 | 48 | 53 | 60 | 26 |
11 | 29 | 37 | 42 | 47 | 52 | 57 | 65 | 30 |
12 | 30 | 38 | 44 | 50 | 56 | 62 | 70 | 34 |
13 | 33 | 42 | 49 | 55 | 61 | 68 | 77 | 38 |
14 | 36 | 45 | 53 | 60 | 67 | 75 | 84 | 42 |
15 | 39 | 49 | 57 | 65 | 73 | 81 | 91 | 46 |
16 | 43 | 54 | 63 | 71 | 79 | 88 | 99 | 51 |
17 | 46 | 57 | 67 | 76 | 85 | 95 | 106 | 56 |
18 | 50 | 62 | 72 | 82 | 92 | 102 | 114 | 61 |
19 | 53 | 66 | 78 | 88 | 98 | 110 | 123 | 66 |
20 | 57 | 71 | 83 | 94 | 105 | 117 | 131 | 71 |
A tak dále pokračuje, až do úrovně 36.
Závěr
Velmi si polepšil i samotný systém RPG a práce s postavami jako s jedinci.
Pravidla vycházejí v publikacích, které jsou vždy zaměřeny jen na jedno povolání a s tím se také pracuje. Jedním z nejvíce záporných změn je bohužel příliš
velká obtížnost hry pro PJ. Není již možné hrát ve velkém okruhu hráčů, jinak by byl PJ odvezem pravděpodobně do Bohnic, kde by si neustále opakoval čísla, počty
a tabulky. Zkrátka, hra je prošpikovaná vzorci, počty, hodnotami atd. Tento systém se nehodí pro hráče a Pány Jeskyně, co touží vydat se vlastní cestou a nechtějí
být omezovány pravidly, ale ani pro ty hráče, kteří nemají s DrD zkušenosti.
Udělej si to jak chceš.
Dračí doupě 2.
Dračí Doupě II vyšlo teprve nedávno a lidé na něj reagují opět velmi odlišně. Dá se říci, že žádný ze systémů není zlepšení, ale spíše jiná cesta, kterou se hráči
mohou dát během své hry. DrD II rozhodně jde vlastní cestou. Základním pilířem hry je, že pravidla nepopisují hru samotnou, ale spíše jakým stylem ji máte hrát.
A to je důležité si uvědomit. Hráči, kteří zkoušeli hrát DrD II přesně podle pravidel zjistili, že v pravidlech jsou chyby, nejasnosti atd. To proto, že autoři
nechtějí, abychom podle nich hráli, ale vzali spíše jejich myšlenku, věci co se nám líbí a vylepšili tím svůj systém. Jinými slovy DrD II se zaměřuje převážně na
vyprávěčský systém, takže není nutno tolik počítat ani házet kostkou, jako v předešlých verzích. Hráči se s PJ prostě domluví a on to buďto schválí či ne.
Specifikace
Systém se velmi podobá systému FATE, který zde rozebírat nebudu (zkušenější hráči vědí). Oba tyto systémy pracují spíše s vyprávěčským systémem a hráčům, kterým se líbil systém
DrD+ nebudou s DrD II spokojeni a naopak. Ohledně základních pravidel DrD II vyšla pouze jedna publikace a to mluví za vše. Další publikace se týkají spíše bestiáře apod.